Kedvencem - Szulák Andrea
2013-05-02
Szulák Andrea több mint tizenöt évvel ezelőtt lépett először a Budapesti Operettszínház színpadára, és azóta főszerepek tucatját tudja a háta mögött. A sikeres színésznő amellett, hogy elismert énekes és televíziós személyiség, legfontosabb szerepének mégiscsak az anyaságot tartja. Óvodás korú kislánya mellett pótanyaként néz rá sok fiatal színész is, köztük az Operettszínház több művésze, ő pedig ezt a feladatot egyáltalán nem bánja. A jazz-díva ragyogó édesanya otthon, a színpadon vagy ha kell, a tévéképernyőn, bármelyik műfajban megállja a helyét, legyen szó operettről, musicalről vagy prózáról. Feladatait nem rangsorolja, azt azonban gyanítja, most valami olyan van készülőben a Budapesti Operettszínházban, amely talán minden eddigi színházi szerepét felülmúlja majd. Az előadás címe: Ghost.
Szulák Andrea 1998. február 28-án debütált először a Budapesti Operettszínház színpadán, a Hotel Menthol című előadásban. Csacsacsa fontos mérföldkőként szerepel a színésznő életében: a rock and roll musical karaktere igazán testhezálló feladat volt az akkor már ismert énekesnő számára. Színpadi alakításai ezután egymást követték szerte az országban. Az Operettszínház azonban akkor különleges helyre költözött a szívében és ez a kötődés azóta sem változott. "Emlékszem, amikor először betettem a lábamat az Operettszínházba, megsimogattam a falakat. Hiszen ezekhez ért hozzá anno Latabár Kálmán, Feleki Kamill, Honthy Hanna és Németh Marika is. Olyan emberek, akik számomra ikonok. Nekem ők ma is sokat jelentenek, még ha a fiataloknak már nem. Egyébként is jellemző rám, hogy olyan dolgokhoz is képes vagyok kötődni, ami másoknak semmit nem jelent. És hiszem, hogy nem csak az embereknek, de a tárgyaknak és épületeknek is lelke van. Az Operettszínháznak különleges... Én meg egy ilyen szentimentális lány vagyok, aki ezt megérzi."

Azóta persze, hogy Szulák Andrea falakat simogatott a teátrumban, már jó pár év eltelt, a színésznő lelkesedése azonban nem hagyott alább. Sorra jöttek a nagy szerepek, előbb a Funny Girl, majd a Kánkán, pedig Andi már annak is örült, hogy egyáltalán színpadon lehet, és ez ma sem változott. A primadonnai szerepkör azonban 'arconcsapta'. "Amikor az Operettszínházba kerültem, már egy viszonylag ismert valaki voltam, énekesként és tévésként is. Biztosan azt gondolták rólam, engem nagyobb mutatványokba kell rakni és apró szerepeket nem bíznak rám. Pedig én boldog voltam, hogy egyáltalán játszhattam. Sokáig szerintem Kerényi Miklós Gábor direktor úr sem hitte el, hogy egészen kicsi szerepekben is nagyon jól tudom érezni magam. Várnom kellett. A lányom születése szerencsés váltást hozott az életembe, mert akkor ki lehetett lépni ebből a primadonnai szerepkörből, komikaként, karakterszerepekben lubickoltam és lubickolok a mai napig."

Rozina a legfontosabb szerepet hozta meg a színésznő életébe. Az anyaságnál ma már semmi sem lehet fontosabb számára, színpad nélkül azonban továbbra sem lenne teljes az élete. Mint mondja, ma már sok mindent másképp csinál, mint azelőtt, a fontossági sorrend átrendeződött körülötte. A zene és a színpad szeretete azonban gyermekére is átragadt és természetesen ő az édesanyja legnagyobb rajongója. Ez pedig a hat éves kislányt még akkor sem zavarja, ha Andi épp egy nem kimondottan neki való előadásban játszik.

"Furcsa mód az első szerepem, amit a gyerek kívülről tudott, a Rebecca volt. Beleszeretett a zenéjébe, amin egyébként nem csodálkozom. Rettegtem azonban, hogy fogja kibírni az előadást, hiszen nem neki való. Ő azonban nem hogy nem félt, de olyan feszült figyelemmel ülte végig a darabot, hogy meg sem mozdult. Minden egyes mozzanatot érzékelt. Dermesztő volt látni. Később, mikor a Cigányszerelem című operettet próbáltuk, már be is csempésztem a próbák alatt a nézőtérre. Szerettem volna, ha látja mit művel az anyukája, amikor nem vele van. Borzasztóan élvezte. Ezeknek az élményeknek és szerepeknek a koronája volt aztán A Szépség és a Szörnyeteg. Neki is és nekem is meghatározó élmény, hogy Tea mama szerepét játszhatom ebben a lenyűgöző Disney-musicalben. Rozina ráadásul pont abban az életszakaszban volt, amikor ez a mese nagyon fontos volt a számára. Az pedig, hogy engem színpadon is láthat benne, maga volt a csoda mindkettőnk számára. Már csak miatta is imádom ezt a szerepet."

Szulák Andreának pedig vérében van a gondoskodás. Saját szülői feladatainak ellátása mellett most is épp mentori szerepet tölt be egy televíziós műsorban, ráadásul nem először. Édesanyát játszik a színpadon például a Szép nyári nap című Neoton-musicalben vagy A Szépség és a Szörnyetegben. Mindezeknek köszönhetően az évek során a színésznő kicsit a társulat és a körülötte lévő fiatalok anyukájává is vált. Ennek a feladatnak pedig külön örül.

"Már kislánykoromban is azt mondták, érettebb vagyok a koromnál. Ez engem sosem zavart. Jó érzés volt, amikor észrevettem, hogy a nálam fiatalabbak hozzám fordulnak tanácsért. Furcsa szakma a miénk, én nem tudtam, hogy ilyet lehet. Nem gondoltam, hogy számítok annyit, hogy adjanak a véleményemre. Aztán jött a Társulat című televíziós 'tehetségkutató' műsor, ahol a zsűriben én voltam, aki a szigorú kollégák sokszor nagyon kemény ítéletei mellett, igyekeztem a résztvevőket bátorítani is. Sosem titkoltam, ha egy-egy produkció meghatott vagy megsajnáltam az énekest. Aztán amikor a kislányom születése után ismét szerepeket kaptam az Operettszínházban, egy új és nagyon jó hangulatú munkakapcsolat alakult ki az ottani 'gyerekekkel' is. Ezek a gyerekek persze komoly felnőtt művészei a társulatnak. Jöttek hozzám anyai tanácsokért, beavattak és beavatnak a bizalmukba. Borzasztóan jól esik és meghat. Azt hiszem erre a 'szerepkörre' a gyerekem születése hívta fel a figyelmet. Ez pedig még egy ok, amiért hálás lehetek neki..."

A sok feladat mellett a színésznőre most újabb kihívás vár. Egy szerep, amiről úgy érzi: neki találták ki. A West End és a Broadway után ugyanis évad végén mutatja be a Ghost című film musicalváltozatát a Budapesti Operettszínház, KERO® rendezésében. A parádés szereposztásban és egyedülálló látványvilággal debütáló előadás az egyik legjobban várt szuperprodukciója lesz a teátrumnak. Szulák Andreát a Whoopi Goldberg által megformált karakterként, Oda Mae Brown szerepében láthatja majd május végétől a közönség.

"Ami most készül, az valami olyasmi, ami minden eddigi szerepemet felülmúlja majd. Oda Mae Brown gyakorlatilag pofán talált engem, és bár én mindennek rettenetesen tudok örülni, ettől a feladattól különösen boldog vagyok. A Ghost a Szép nyári napban, a Rebeccában és a Cigányszerelemben nyújtott alakításom esszenciája lesz, és egyben meg is koronázza mindezt. Ez egy legendás karakter szerepe és nagyon komplex feladat. Az előadás zeneileg sem lesz hétköznapi, speciális gospeles dalokat kell énekelnem, ami rengeteg gyakorlást igényel. A Musical Együttessel közös munkát követel meg, tele van különféle szólamokkal, ráadásul színészileg is nagyon magasan van a mérce. Mégiscsak Whoopi Goldberg Oscar-díjjal jutalmazott alakítása lebeg előttem példaként. Ez a veszély ugyan engem nem fenyeget, de ha a nézők szeretnek majd a szerepben és sokszor lesznek kíváncsiak arra, amit most létrehozunk, az nekem felér egy Oscar-díjjal - mondja Szulák Andrea, aki már javában próbál, de amíg létre nem jön az előadás, tudatosan nem nézi újra a musical alapjául szolgáló filmet. - 20 éve láttam utoljára a Ghostot, de imádtam. Most direkt nem nézem meg, nehogy öntudatlanul is ötleteket lopjak belőle. Megpróbálok saját kútfőből és Kerényi Miklós Gábor rendezői instrukcióiból építkezni. Közösen keresünk eszközöket. Nagyon jó hangulatban telnek a próbák. Ez az előadás egy nem mindennapi feladat a társulat számára. Szerintem fantasztikus lesz!"

Andrea a Ghost musical próbái mellett egy nemrég indult televíziós zenei tehetségkutató műsor egyik főszereplőjeként hétről-hétre feltűnik a képernyőn, aktívan koncertezik és természetesen színpadon játszik. Mint mondja: 'Sajnos hálistennek' rengeteg dolga van. Alig várja a nyarat, amikor végre kicsit megpihenhet, hogy azt követően újult erővel vesse bele magát a következő évadba.

"A tévében most megint anyuka vagyok. Sok tehetséges gyereket vehettem a szárnyaim alá, ami egy szuper feladat. Általában ki tudom számítani, hogy minek mi lesz a hatása, de ezek a fiatalok most engem is megleptek. Aztán itt a Ghost, amit már alig várok, hogy színpadra kerüljön. És ha ez még nem lenne elég, olyan együttesekkel koncertezhetek, mint például a Budapest Jazz Orchestra. Szerencsés ember vagyok. Ez a sok különböző dolog rengeteg erőt és örömet ad nekem, de szeretném fizikailag és idegileg is bírni mindezt. Valamelyik este úgy fel voltam pörögve, hogy nem tudtam elaludni. Egyszer csak azt éreztem, hogy megmozdul alattam az ágy. Mondtam is magamnak: látod Andi, most megérkezett a téboly. Ez itt az idegösszeomlás. Aztán ránéztem a számítógépemre és kiderült, mások alatt is megmozdult az ágy. Akkor ezt mégsem az én idegrendszerem produkálta. Kiderült, hogy csak a földrengést éreztem - mondja nevetve a színésznő. - Nagy a felelősségem, hiszen már nem csak rólam szól az életem. Már nem csak az a lényeg, én mennyire tudom a feladataimat jól vagy kevésbé jól megvalósítani, hanem van egy gyerekem, akit fel kell nevelnem. Egyértelmű, hogy amikor leteszem a lantot és épp nincs próba vagy forgatás, akkor csak a gyerekről szól minden. Még telefonon sem lehet elérni. Aztán, ahogy kitör a nyári szünet, eltűnök, mint az aranyóra. De visszajövök és megint mindent beleadok!"


Villanófényben - Bordás Barbara
Villanófényben - Dolhai Attila
Villanófényben - Kállay Bori
Villanófényben - Bálint Ádám
Villanófényben - Laki Péter
Villanófényben - Bodor Johanna
Villanófényben - Mészáros Árpád Zsolt
Villanófényben - Bordás Barbara
Villanófényben - Lőrinczy Attila
Villanófényben - Polyák Lilla
Villanófényben - Vágó Bernadett
Villanófényben - Auksz Éva
Villanófényben - Fischl Mónika
Villanófényben - Frankó Tünde
Villanófényben - Vadász Zsolt
Villanófényben - Peller Károly
Villanófényben - Szabó P. Szilveszter
Villanófényben - Peller Anna
Villanófényben - Szendi Szilvi
Villanófényben - Nádasi Veronika
Villanófényben - Lévay Szilveszter
Villanófényben - Felföldi Anikó
Villanófényben - Földes Tamás
Villanófényben - Kerényi Miklós Máté
Villanófényben - Lukács Anita
Mi is itt vagyunk! - Lévai Enikő Éva
Mi is itt vagyunk! - Muri Enikő
Mi is itt vagyunk! - Szentmártoni Norman
Mi is itt vagyunk! - Barkóczi Sándor
Mi is itt vagyunk! - Simon Panna
Mi is itt vagyunk! - Gömöri András Máté
Mi is itt vagyunk! - Jenes Kitti
Mi is itt vagyunk! - Angler Balázs
Mi is itt vagyunk! - Kisfaludy Zsófia
Mi is itt vagyunk! - Veréb Tamás
Mi is itt vagyunk! - Gubik Petra
Mi is itt vagyunk! - Kocsis Dénes
Polyák Lilla
Dolhai Attila
Gubik Petra
Kapócs Zsóka
Bíró Eszter
Szulák Andrea
Mészáros Árpád Zsolt
Kállay Bori
Bordás Barbara
Kerényi Miklós Máté
Füredi Nikolett
Janza Kata
Feke Pál
Dolhai Attila
Boncsér Gergely
Bordás Barbara
Vadász Zsolt
Dancs Annamari
Lukács Anita
Oszvald Marika
Dézsy Szabó Gábor
Pálfalvy Attila
Vágó Zsuzsi
Papadimitriu Athina
Jantyik Csaba
Bódi Barbara
Faragó András
Csengeri Ottília
Dániel Gábor
Nádasi Veronika
Peller Károly
Szendy Szilvi
Vadász Dániel
Kalocsai Zsuzsa
Bálint Ádám
Kékkovács Mara
A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam,
irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)
© 2008-2013, Minden jog fenntartva - Budapesti Operettszínház