Marica grófnő karmesterszemmel

2020-10-23

A Budapesti Operettszínházban október 23-án bemutatásra kerülő Marica grófnő operettel együtt egy tehetséges karmester is debütált a színházban. Dobszay Péter a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen orgonista és karmester szakon diplomázott. Fiatal kora ellenére már most kimagasló pályát járt be, dirigálta hazánk szinte összes szimfonikus zenekarát és számos külföldi együttest is, a komolyzene szinte minden műfajában. Munkásságát 2019-ben Junior Prima Díjjal ismerte el a szakma.

Nagyon fiatalon, 16 éves korodban kezdted a vezénylést. Hogyan alakult ki benned ilyen korán a komolyzene világa iránti elköteleződés?

Aktívan 16 évesen kezdtem vezényelni, előbb kórust, majd zenekart, de valójában a karmesterség gyerekkori álmom volt, ami két irányból táplálkozott. Magát a zene szeretetét családon belül örököltem: lényegében minden rokonom játszik valamilyen hangszeren, apai nagyapám pedig a híres zenetudós, Dobszay László volt, akitől rengeteg inspirációt kaptam. Másrészt a gyerekkori koncertélmények, magnó kazetták, cd-k közül minden esetben a szimfonikus zenekari művek és az operaelőadások gyakorolták rám a legnagyobb hatást. Ezeknek tudható be, hogy egészen kiskoromtól kezdve a karmesterségről álmodoztam.



Jelenleg a Budapesti Operettszínház Marica grófnő operettjében dirigálsz. Ez volt az első vezénylésed a színházban. Hogy érintett a felkérés?

Nagy megtiszteltetésként, szívből örültem neki. Annak ellenére, hogy jópár éves színházi rutint tudhatok magaménak, egyáltalán nem számítottam rá, váratlanul ért a megkeresés. Hála Istennek az egyéb feladataim is úgy alakultak, hogy nem történt olyan időpontütközés, ami lehetetlenné tette volna az együttműködést. Most, hogy itt vagyok, nyitottan és őszinte érdeklődéssel ismerkedek a társulat tagjaival, élvezem a közös munkát.

Már sok zenekart dirigálhattál idehaza és külföldön is egyaránt. A Budapesti Operettszínház zenekarával most dolgozol együtt először. Gyorsan megtaláltad a közös hangot a zenekar tagjaival? Milyen velük együtt dolgozni?

Azonnal megtaláltuk a közös hangot, abszolút nyitottan álltak hozzám. Van bennük egy egészen különleges rugalmasság, elsősorban zenei értelemben véve, de emberileg is, ami különleges türelemmel és fegyelemmel párosul. Az Operettszínház zenekarának muzsikusai nagyon sok klasszikus koncertzenekarnál nagyobb alkalmazkodóképességgel bírnak, és villámgyorsan reagálnak minden karmesteri jelzésre, ami abból fakad, hogy óriási rutinjuk van az énekesek kíséretében. Mindemellett hangszertechnikai szempontból is magasan képzett művészekről van szó, úgyhogy öröm velük a munka.

A színházban a zenekar mellett a színészekkel is együtt kell dolgoznia egy karmesternek. A szólistákkal is gyorsan megtaláltad a közös hangot?

Azt mondhatom, hogy igen. Úgy érzem, befogadóan és nyitottan álltak hozzám. A magam részéről persze igyekeztem a lehető legfelkészültebben érkezni és így bemutatkozni. A színház művészei sokszínűek, tehetségesek, igényesek és a legjobb értelemben véve szórakoztatóak. Az egész társulat együtt nagyon komoly értéket képvisel.

Kálmán Imre zeneszerző és karmester egyik legkedveltebb operettje volt a Marica grófnő. Egy romantikus, viharos, és gyönyörű dallamokban gazdag zenemű. Mit gondolsz a mű zenei világáról, milyen kihívások elé állít?

A mű zenei anyaga végtelenül gazdag szerzői invencióról tanúskodik, és az első két felvonás nagyon konzekvens szerkesztéssel lett megkomponálva. A két finálé zenei rímjei remek dramaturgiai érzéket mutatnak. A jó dramaturgiát sok mű esetében inkább a librettista számlájára írjuk, de ebben a két fináléban nyilvánvalóan Kálmán Imre szerzői erényei nyilvánulnak meg, elsősorban azokban a pillanatokban, amikor szögesen ellentétes érzelmi állapotokban idéz fel teljesen azonos dallamokat, ezáltal mélyen emberi és megrázó pillanatokat biztosítva a hallgatónak. Emellett sokszínűen és finoman jelennek meg a műben a szerző korának, és a cselekmény választott időszakának zenei színei. Karmesteri szemmel nézve is bátran ajánlom mindenkinek a darabot.

Az októberi sorozat után decemberben lesz újra látható az előadás olyan nagyszerű énekesekkel, mint Fischl Mónika, Lévai Enikő, Lukács Anita, Homonnay Zsolt, Dolhai Attila, Vadász Zsolt.

A cikket készítette: Molnár Evelin

Fotók: https://www.peterdobszay.com

 

Olvasta már?

A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X