Webber: Requiem, Örök Világosság gálakoncert

2022-11-04

A.L..Webber Requiem című gyászmiséje és az alkalomhoz méltó musicalgála
a nemzeti gyásznap tiszteletére

"Nem tipikus, hogy a Budapesti Operettszínházban halotti misét, azaz Requiemet adjunk elő, legalábbis eddig nem volt az. Akik itt voltak velünk a tavalyi nagysikerű adventi koncertünkön, tanúi lehettek annak, hogy megtiszteltek jelenlétükkel a történelmi egyházak képviselői, vezetői. Segítettek nekünk hálákat adni és áldást kértek a munkánkra. A katolikus egyházat Horváth Zoltán protonotárius kanonok esperes, a Terézvárosi Avilai Nagy Szent Teréz templom plébánosa képviselte. Elmondta, hogy régóta dédelgetett álma, hogy templomi, liturgikus környezetben a mise részeként hallhassa a világsikerű musicalszerző, A.L. Webber művét, a Requiemet, amelyet a zeneszerző saját édesapja emlékére komponált" - ezen szavakkal nyitotta meg az ünnepi gálát Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház főigazgatója, majd elmondta, hogy évekkel ezelőtt Ő is énekelte a mű tenor szólóját. Meggyőződése volt, hogy a Budapesti Operettszínház művészei, zenekara, énekkara, szólistái készen állnak arra, hogy a művet sikerrel megszólaltassák.

Webber Requiem című gyászmiséje templomi környezetben Magyarországon először november 2-án, halottak napján csendült fel a Terézvárosi Avilai Nagy Szent Teréz templomban, az Operettszínház művészeinek előadásában, a liturgia részeként.

November 4-én a nemzeti gyásznapon a koncert első felvonásaként hangzott el a mű, amelyet egy - az est hangulatához illő - musicalgála követett.

Zábrádi Annamária, Ninh Duc Hoang Long, Bor-Fejérváry Péter, Elek Leon, Pfeiffer Gyula és a színház Énekkara, Zenekara  
Fotó: Mahunka Balázs

"Megtudtuk Horváth Zoltán atyától, hogy Webber a mű megkomponálásához a végső inspirációt egy újságcikk elolvasása után kapta. A tudósítás arról szólt, hogy a Kambodzsában dúló háborúban egy fiatal lány elveszítette a végtagjait, de még életben volt. A kisöccse ott állt mellette a kezében egy pisztollyal és arról próbált döntést hozni, hogy egy lövéssel a nővérét szabadítsa -e meg a hátralevő kínoktól vagy saját magával végezzen? Különös játéka a Gondviselésnek, hogy anélkül, hogy ismertük volna ezt a vietnámi történetet az est tenor szólószerepére az Operettszínház a Vietnámban született és nevelkedett Ninh Duc Hoang Long-ot kérte fel."

 A Requiem szoprán szólóját Zábrádi Annamária, a fiúszopránokat pedig a Kodály Zoltán Kórusiskola növendékei, Bor-Fejérváry Péter és Elek Leon énekelték. Fellépett a Budapesti Operettszínház Énekkara és Zenekara Pfeiffer Gyula főzeneigazgató vezényletével.

 Zábrádi Annamária, Ninh Duc Hoang Long, Bor-Fejérváry Péter, Pfeiffer Gyula és a színház Énekkara, Zenekara Fotó: Mahunka Balázs

"Az oratorikusságából fakadóan természetesen a Requiem különbözik Webber egyéb műveitől. Nem tudom, mennyire tudatosan, de szerkezetileg, harmóniailag visszaköszön benne Stravinsky hatása. Sok izgalmas ötlet van benne, ami nagy érzelmi élményt ad. Webber musicaljeinek a melodikusságát lehet felfedezni a Pie Jesu tételben, ami önállóan is el szokott hangozni koncerteken, a Dies Irae tétel pedig a maga brutalitásában a Jézus Krisztus szupersztárból azt a részt idézi, amikor Jézust megkorbácsolják." -említette Pfeiffer Gyula főzeneigazgató.

A kórus minden tételben jelentős szerepet tölt be Webber Requiem című művében, sőt bizonyos tételek kizárólag a kórusra épülnek. Szabó Mónika karigazgató szerint "A Budapeti Operettszínház énekkarának repertoárjában műfaji újdonság az oratorikus fellépés. Az Ave Maria gála volt az első klasszikus művekkel is tűzdelt koncert (például, Mozart Laudate pueri művében kizárólag a kórus énekel zenekari kísérettel.) Ennek még kiemelkedőbb folytatása a Webber Requiem, ahol a kórus egészen új zenei képességeit mutathatta meg. A mű mind intonációját, mind ritmikáját, mind dinamikai skáláját tekintve kihívás, a Budapesti Operettszínház Énekkara ezt kiválóan teljesítette az elmélyült munkának köszönhetően. A zenei anyagot Rónai Pál karnagy úr tanította be, majd ezt a kiváló munkát én folytattam a zenekari próbák mellett Pfeiffer Gyula főzeneigazgató instrukciói alapján."

A Budapesti Operettszínház ünnepi gálájának második része a fényről, a világosságról, megbocsátásról, kegyelemről szólt: Webber egyéb műveiből hangoztak el részletek, dallamok, áriák, továbbá az est hangulatához illő dalok a Nyomorultak, a Valahol Európában, a La Mancha lovagja musicalekből, az István, a királyból, illetve Tolcsvay: Magyar miséjéből.

 

Az est fináléja Fotó: Mahunka Balázs

Fellépő művészek: Nádasi Veronika, Polyák Lilla, Zábrádi Annamária, Ninh Duc Hoang Long, Homonnay Zsolt, Szomor György és a Budapesti Operettszínház Zenekara és Énekkara 

Az ünnepi gálaest rendezője: Bori Tamás
Vezényelt: Pfeiffer Gyula, a Budapesti Operettszínház főzeneigazgatója.


A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam, irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)

X