Állami elismerésben részesült Kálmán Imre lánya
2017-09-08
Szeptember 1-én a Parlamentben Pro Cultura Hungarica kitüntetést adományozott Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter Kálmán Yvonne-nak, a világhírű operett szerző, Kálmán Imre lányának, édesapja munkásságának és az operettnek, mint magyar műfajnak nemzetközi népszerűsítése érdekében végzett több évtizedes tevékenysége elismeréseként. Emellett bejelentette a Kálmán Imre Kutatóintézet létrehozását.
Kálmán Yvonne Balog Zoltánnal‚ az emberi erőforrások miniszterével
A rendhagyó ünnepségen, melyen a műsorvezető szerepét Lőrinczy György, a Budapesti Operettszínház főigazgatója vállalta magára, jelen volt Lévai Anikó, Bogyay Katalin, Magyarország állandó ENSZ képviselője, Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, Prőhle Gergely a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, valamint Jurij Schwarzkopf, a Szentpétervári Zenés Komédia Színház igazgatója. Kálmán Yvonne meghatottan vette át az elismerést hazai és külföldi barátai és tisztelői jelenlétében. Mint később nyilatkozta, borzasztóan meglepődött, amikor értesült arról, hogy megkapja a díjat, ami amellett, hogy nagy megtiszteltetés, nagyon sokat is jelent számára, mert "imádom Magyarországot és imádtam az apámat". A Mexikóban és Münchenben élő Yvonne asszony számára mindig nagy öröm és boldogság, amikor Budapestre látogathat, mint mondja nagy rajongója a magyaroknak és a magyar fővárosnak és annak ellenére, hogy a '30-as évek közepe óta külföldön él, ahogy édesapja, úgy ő is szívében mindig is magyarnak érezte és érzi magát.

Kálmán Yvonne és Lévai Anikó
Balog Zoltán köszöntőjében azt hangsúlyozta, hogy a hungarikum magyar operett nem csak export- és verseny-, de 21. század képes műfaj is. "Nincs olyan város a világban, Sanghajtól Szentpéterváron, Jeruzsálemen, Berlinen át New Yorkig és Mexikóig, ahol ne rezdülnének meg a szívek, amikor megszólalnak a magyar operett dallamai. Ma is ugyanúgy meg tudja melegíteni a szíveket, lelkesíteni a lelket, kideríteni az arcokat, mint egykor. Ehhez persze olyan nagy emberi teljesítmények kellettek, mint Kálmán Imréé. Amikor a lányának átadjuk ezt a kitüntetést, azt szeretnénk kifejezni, hogy a legnagyobb, Kálmán Imre, és a legnagyobb lánya, Kálmán Yvonne, a miénk. Elévülhetetlen érdemeket szerzett a műfaj és ezáltal az egész magyar kultúra népszerűsítésében."

Kálmán Yvonne úgy véli, édesapja titka az, hogy a melódiák, amiket leírt a szívéből, a lelkéből jöttek. Komolyzenésznek készült, a Zeneakadémiára járt, ahol Kodály Zoltánnal és Bartók Bélával barátkozott, de a fejében megszülető dallamok nem hagyták békén. "Apám nem tagadta meg önmagát, nem akart más lenni, mint aki a bensőjében volt. Emlékszem, még kicsi voltam, egyik nap sétálni mentünk, egyszer csak megállított: - Yvonne-ka most azonnal haza kell mennünk, mert eszembe jutott egy dallam, le akarom játszani. Otthon odaült a zongorához és egy gyönyörű melódia szólalt meg. De nagyon lényegesnek tartotta a szövegkönyvet is, ügyelt arra, hogy ahol kell, legyen benne humor és csattanó, ahol pedig arra van szükség, kellő érzelem és szív, no meg persze prozódiailag jól énekelhető legyen."

Arra a kérdésre, hogy van-e kedvenc Kálmán műve, nemmel felel, számára mindegyik nagyon kedves. Legutóbb, két hete Bad Ischl-ben a Josephine császárnőt látta, ami teljesen lenyűgözte. Boldog és büszke arra, hogy édesapja művei a világ minden táján ma is népszerűek, sőt úgy látja, a fiatalabb generáció is nyitott és érdeklődő a műfaj iránt. "Sok érdekes embert látok az előadásokon, akik gyakran nem is tudják pontosan, mi vár rájuk a színházban, de amikor ott ülnek a nézőtéren, magával ragadja őket a varázslat: a muzsika, az életigenlés, a szerelem elsöprő ereje, és nem utolsó sorban a happy end, ami az operetteknél kötelező."

A világon szinte mindenhol játszanak Kálmán darabokat, Yvonne-ka mégis biztos abban, hogy sehol máshol nem szólaltatják meg úgy a jól ismert dallamokat, mint nálunk, mert mint mondja, a magyarok vérében van ez a muzsika. "Ha például itt előveszi valaki a Cigányprímást, pontosan tudja, mit gondolt és érzett az apám, amikor írta és tökéletesen ki tudja fejezni a hegedűjével vagy a cimbalom játékával." Épp ezért, ha csak teheti, eljön a Budapesti Operettszínház Kálmán bemutatóira. Itt volt a Riviera girl és a A chicagói hercegnő premierjén is, és már nagyon várja, hogy szeptember 6-án debütáljon ez utóbbi előadás német nyelven Münchenben, mert az egy hetes vendégjáték során szeretne minden este ott ülni a nézőtéren.

Bogyay Katalin‚ Balog Zoltán‚ Kálmán Yvonne‚ Lévai Anikó‚ Lőrinczy György és Káel Csaba
Értékelve és továbbgondolva azt a példaértékű, áldozatos munkát, amit Kálmán Yvonne Kálmán Imre munkásságának és az operett műfajának népszerűsítése érdekében végez a nagyvilágban, a kormányzat úgy döntött, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Budapesti Operettszínház közreműködésével létrehozza a Kálmán Imre Kutatóintézetet, melynek célja a magyar zenés színház eseményeihez kapcsolódó kulturális emlékezet feltárása, a kapcsolódó életművek minél teljesebb körű gyűjtése, sokoldalú bemutatása és közvetítése. A zenés színházi műfaj legismertebb magyar szerzői - Kálmán, Lehár, Huszka, Ábrahám, Eisemann - Budapestről indulva váltak világhírűvé. A tervezett kutatóközpont feladata, hogy nemzeti archívumként és nemzetközi kutatóbázisként működve kutathatóvá tegye a magyar zenés színház szerzőinek életművét, ugyanakkor a nemzetközi kulturális köztudatban Magyarországhoz kösse azt.


rendezvenyhelyszinek.hu
A Budapesti Operettszínház fenntartója a Magyar Állam,
irányító szerve az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI)
© 2008-2013, Minden jog fenntartva - Budapesti Operettszínház